به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، در شرایطی که اکثر مشاغل و کسب و کارها به روال عادی برگشته و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از سر گرفته شده است، هنوز بر سر برگزار شدن یا نشدن لیگ فوتبال کشمکش و اختلاف نظر وجود دارد و برخی از فوتبالی ها خود را تافته ی جدا بافته از جامعه می دانند. اتفاقی که قطعا برای چهره ی فوتبال خوشایند نیست. فوتبالیست ها در افکار عمومی به عنوان کسانی که پول مفت و میلیاردی دریافت می کنند و زندگی لاکچری دارند، شناخته می شوند و حالا اینکه برخی از آنها کرونا را بهانه می کنند تا لیگ ادامه پیدا نکند، می تواند سندی باشد بر تفکر  مخالفانشان!
 
*با اینکه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای شروع تمرینات و برگزاری ادامه ی لیگ از نهادهای مربوط(وزارت بهداشت و ستاد مبارزه به کرونا) مجوز دریافت کرده و برنامه ی بازی ها را به باشگاه ها داده است، اما هنوز برخی باشگاه ها با انواع و اقسام راه ها اصرار به تعطیلی لیگ دارند. گاهی تعداد مبتلایان تیم خود را بالا گزارش می دهند. گاهی از بی امکاناتی برای رعایت پروتکل های درنظر گرفته شده می نالند و گاهی نیز تهدید به انصراف از لیگ می کنند. به نظر می رسد در این شرایط اولین جایی که از این بهانه جویی ها ضرر می کند، خود باشگاه ها هستند. چرا که بازیکنانشان هم تمام تمرکز خود را روی تمرینات و آماده سازی نمی گذارند و این باعث افزایش احتمال مصدومیت آنها و در نهایت عدم نتیجه گیری تیم می شود.
 
*برخی تیم ها (شهرخودرو، نفت مسجد سلیمان، پارس‌جنوبی جم، پیکان و نساجی) به رهبری زنوزی مالک متمول تراکتور و ماشین سازی که طبق قانون، مالکیتش بر دو باشگاه، غیرقانونی است، با امضاء و ارسال طوماری به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، تهدید کرده اند که از لیگ انصراف خواهند داد. جالب اینجاست که آنها در این نامه از نهادهای فوق خواسته اند که تضمین دهند در صورت برگزاری لیگ، کسی از اعضای تیمشان به کرونا مبتلا نشود! درخواستی غیرمنطقی و غیرعقلانی که جای تامل دارد. حال این سوال پیش می آید که آیا امضاء کنندگان این طومار می توانند تضمین دهند که فردی از اعضای تیمشان خارج از فعالیت فوتبالی، آلوده به این ویروس نشود؟ آیا باشگاه ها می توانند روی بازیکنان و کادر خود نظارت شبانه روزی داشته باشند تا آنها پروتکل ها و فاصله ی اجتماعی را رعایت کنند؟
 
*با اینکه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ موضع خود را در قبال این تهدیدها اعلام کرده و گفته اند که با رعایت پروتکل ها ادامه ی لیگ برگزار خواهد شد، اما به نظر می رسد هنوز باشگاه ها خود را تابع این قانون نمی دانند و هر روز بهانه ی تازه ای می آورند. البته گویا کمیته ی انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرده، هر باشگاه، اشخاص و فردی بخواهند موج منفی به جامعه ی فوتبال تزریق کنند و مدام با بهانه های کرونایی افکار عمومی را تهییج کنند، طبق آئین نامه ی انضباطی با آنها برخورد خواهد شد و کسی حق ندارد چهره ی فوتبال را به هر روشی تاریک جلوه دهد.
 
*نکته ی قابل تامل و توجه اما آنجائی بود که وقتی برخی از افراد و مدیران باشگاه های امضاء کننده زیر طومار، با تهدید کمیته ی انضباطی رو برو شدند، سریعا حرف خود را پس گرفتند و اعلام کردند که هیچ نامه ای را برای انصراف از لیگ امضاء نکرده اند! و فقط خواسته اند تا سازمان لیگ به آنها تضمین بدهد که مسئولیت آلوده شدن احتمالی بازیکنان را برعهده بگیرد! جالب اینجاست که باشگاه قعرنشین پیکان با علم به اینکه در صورت عدم برگزار لیگ، فدراسیون اعلام کرده قهرمان، سهمیه های آسیایی و سقوط کننده ها براساس جدول مشخص خواهند شد، پای طومار انصراف از لیگ را امضاء کرده است! البته عبدالله ویسی سرمربی پیکان گفته آن نامه را چشم بسته امضاء کرده است و از متن آن بی خبر بوده است. وی همچنین تاکید کرده که او موافق برگزاری لیگ است و برای ادامه ی آن مشکلی ندارد.
 
*از طرفی افکار عمومی نیز بر این باور است که وقتی بازیکنان در دوران قرنطینه به راحتی محدودیت ها را نادیده می گرفتند و با دوستان خود به گشت و گذار می رفتند، چطور آن موقع دغدغه ی سلامتی نداشتند و تصاویر دورهمی ها و خوش گذرانی های بدون فاصله ی اجتماعی شان را در فضای مجازی نشر می دادند. با در نظر گرفتن شرایط فعلی حالا که اکثر مشاغل جامعه فعالیت های صنفی خود را از سر گرفته اند و وضعیت به روال عادی برگشته، منطقی به نظر می رسد که فوتبال هم جزئی از همین جامعه با رعایت پروتکل های ابلاغی می تواند به حیات خود ادامه دهد و فعالیت داشته باشد.
 
* به نظر می رسد زنوزی مالک متمول تراکتور که ابتدای فصل با هزینه ی سنگین نزدیک به 200 میلیارد تومان تیمش را برای قهرمانی بسته بود، حالا دستش را از جام و حتی کسب سهمیه ی آسیایی کوتاه می بیند، در تلاش است تا با همراه کردن تیم های دیگر بتواند هر طور شده لیگ را نیمه تمام بگذارد. اگر لیگ نیمه تمام باقی بماند طبیعی است که بهانه برای فرار از پاسخگویی به هواداران و افکار عمومی جور می شود و هر تیمی می تواند ادعا کند که اگر لیگ نیمه تمام نمی ماند، می توانست به جام چنگ بزند! در این شرایط، برخی از مسئولان باشگاه ها و سرمربیان ناکام ادامه ی برگزاری لیگ را به صلاح نمی دانند و دست به هر کاری می زنند تا با لغو لیگ، شاید بتوانند از پاسخگویی شانه خالی کنند و جوابگوی نتایج و عملکرد ضعیف خود نباشند.
 
*در این شرایط حساس اما وظیفه ی فدراسیون و سازمان لیگ خیلی سنگین است. چرا که آنها نباید اجازه ی هرگونه دخل و تصرف و اعمال نظر در مورد برگزاری لیگ را به باشگاه بدهند. نهادهای مسئول برای خاتمه دادن به هرگونه شائبه، حرف و حدیث و بهانه ای باید با صلابت و قدرت لیگ را برگزار کنند تا هم عدالت در زمین بازی مشخص شود و هم تیم ها براساس شایستگی و توانایی خود سرنوشتشان را رقم بزنند. در این صورت است که عملکردها و نتایج مشخص می شود و افکار عمومی می تواند براساس آن کارنامه ی مدیران، مربیان و بازیکنان را قضاوت کند. امیدواریم باشگاه ها هم به جای بهانه کرونایی، دست در دست هم بدهند تا لیگ با کمترین مشکل و حاشیه به پایان برسد.